40. PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ JUŻ NA HORYZONCIE!

0
908
źródło: materiały prasowe 40. PPA

40. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się we Wrocławiu w dniach 22-31 marca 2019. Jedyny festiwal na świecie, poświęcony w całości sztuce interpretacji piosenki, obchodzi właśnie swój jubileusz.

Jak pojęcie „piosenki aktorskiej” wymyka się definicjom, tak też i historia festiwalu nie poddaje się ścisłym, matematycznym wyliczeniom: według dat powinniśmy w tym roku obchodzić 43-lecie Przeglądu. Tegoroczny jubileusz uczcimy codziennymi spotkaniami z laureatami w Teatrze Muzycznym Capitol i szeregiem zdarzeń w przestrzeni miejskiej. Ale premierowe i najbardziej oczekiwane koncerty festiwalu to, jak co roku, Finał i Gala. Koncert Finałowy, jak każe tradycja, składa się z dwóch części. Pierwsza część koncertu to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki, który dał początek wrocławskiemu festiwalowi cztery dekady temu. Tę część wyreżyseruje Martyna Majewska, a uczestników zapowiadać będzie… chór.

Część drugą reżyseruje Marcin Liber – na koncert zatytułowany „Out of The System, czyli Wielki Brat czuwa” złożą się utwory, na które (z różnych powodów) nie ma miejsca w systemie. Rocznice sprzyjają refleksjom, nieuniknione wydaje się więc pytanie, w jaki świat wchodzą dziś młodzi aktorzy i wokaliści, z jakimi wyborami będą musieli się zmierzyć w dorosłym, artystycznym życiu?

Koncert Galowy pod tytułem „Koniec” reżyseruje Wojciech Kościelniak. Doskonale znane utwory z Kanonu Piosenki Aktorskiej w gwiazdorskich interpretacjach staną się kanwą przemyśleń, dokąd – jako gatunek Homo sapiens – zmierzamy. Twórcy Gali, idąc nieco na przekór hasłu „znacie, to posłuchajcie”, spróbują skłonić widzów do zastanowienia, czym jest tytułowy koniec – upadkiem czy przesileniem, kresem czy szansą na odrodzenie. Czy rachunek z przeszłością może stać się punktem twórczej odnowy? Chcemy mieć – i dać widzom – taką nadzieję. Stąd w programie „Wieloryb The Globe” w reżyserii Evy Rysovej – triumf Krzysztofa Globisza jako człowieka i artysty, który tym spektaklem powrócił na scenę po udarze mózgu. Stąd „Cafe Tiger Lillies” w reżyserii Jerzego Lacha, w którym z tekstem Tadeusza Różewicza mierzą się legendarni The Tiger Lillies i polscy aktorzy. Stąd nowe wcielenie wokalistki ShataQS pod znamiennym tytułem „Fenix” – dowód na to, że artystyczne wybory z przeszłości nie determinują dalszej drogi, jeśli ma się dość odwagi na zmiany. O odwadze – dotyczącej przełamywania konwencji obyczajowych i mentalnych – opowie nam gwiazda festiwalu, Sevdaliza, wspaniała holenderska artystka o irańskich korzeniach. Świadectwo śmiałości w twórczym mieszaniu gatunków dadzą francuscy artyści w spektaklu „DJ set (sur) ecoute”, w zaskakujący sposób opowiadając o historii muzyki europejskiej, a także znakomici wokaliści i muzycy polscy i zagraniczni w spektaklu „Puls”, brawurowo łączącym poezję Haliny Poświatowskiej z trip hopem. Licząc na młodych widzów, proponujemy „Koncert Disneya: marzenia się spełniają”, w którym laureaci PPA u boku świetnych polskich artystów estrady, z towarzyszeniem kilkudziesięcioosobowej orkiestry symfonicznej zaśpiewają najpiękniejsze piosenki z disnejowskich filmów – po raz pierwszy w historii PPA na scenie Narodowego Forum Muzyki. Czymże wreszcie byłby Przegląd bez tekstów Jeremiego Przybory, bez Magdy Umer i Mumio? Tego nie moglibyśmy zrobić widzom PPA, zapraszamy więc na koncert „Przybora na 102”.

 

źródło: TM Capitol; „Przybora na 102”
Sztuka (nie)Sztampowa. Czytaj!

 

Powroty to także nowa odsłona kultowego „Leningradu” – „Miłość w Leningradzie” z Teatru Miejskiego w Gliwicach, z udziałem Mariusza Kiljana. A specjalne wydanie Nut Fermentu w reż. Konrada Imieli poświęcone będzie zjawisku „piosenki aktorskiej”.

 

„Miłość w Leningradzie” fot. Michał Ramus

 

Jak każe tradycja, na festiwalu zaśpiewa ubiegłoroczny laureat Złotego Tukana, Stanisław Linowski („Kocham cię” ). W programie Przeglądu znajdzie się też podwodny koncert „AquaSonic”, który nie doszedł do skutku w ubiegłym roku. Zanurzeni w akwariach artyści śpiewają i grają na specjalnie spreparowanych instrumentach. To kolejny krok poza granicę klasycznej interpretacji piosenki, wyprawa po dziecięce zdumienie i zachwyt. Mocnym uzupełnieniem programu PPA są koncerty w Klubie Festiwalowym, w który zamienia się podziemna Scena Restauracja. Zagrają tu m.in. Evorevo, BiFF, Kapela Timingeriu. I oczywiście Nurt Off, pełen znakomitych nazwisk wytrawnych twórców teatru, będących gwarancją jakości tego konkursu.

 

„Wieloryb” fot. K. Bieliński

 

Grotowski Non-Fiction. Premiera we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

 

Autorem plakatu jest Ryszard Kaja, wybitny grafik, malarz i scenograf, już po raz piąty współpracujący z Przeglądem Piosenki Aktorskiej. Ryszard Kaja przez wiele lat pracował jako scenograf w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Poznaniu, Operze szczecińskiej, obecnie zajmuje się niemal wyłącznie tworzeniem plakatów, głównie teatralnych, lecz nie tylko – jest autorem słynnej serii plakatów POLSKA. Animowany zwiastun festiwalu, na motywach z grafik Ryszarda Kai, zrealizowała Dorota Błażejowska.

 

 

 

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w całym kraju! Odwiedź City Rozrywka.
Jesteś z Poznania? Sprawdź, co się dzieje na F7 Poznań.