Muza u Wyspiańskiego jest tajemnicza i piękna, kimkolwiek jest. Co to znaczy? Czy to znaczy, że jej tożsamość może być wieloraka? Że może być, kim chce?
Ten cytat z Wyzwolenia brzmi jak reklama tabletu Yoga. Wyspiański naprawdę był nowoczesny.
Muza mówi, że wszystko jest za umową. Czy istnieje w ogóle coś poza umową? Królowe pokazują nam, że umawiamy się kim jest kobieta, umawiamy się kim jest mężczyzna. Umawiamy się, że ojciec odgrywa ojcostwo, że aktor odgrywa aktorstwo, że scena jest szeroka i my wszyscy na niej stoimy.
Pozy. Przybieżcie pozy.
Strike a pose.
fragment WYZWOLENIA

W sobotę, 26 stycznia, odbędzie się premiera spektaklu WYZWOLENIE: KRÓLOWE w Teatrze Muzycznym Capitol.
Akcja widowiska toczy się w Teatrze Narodowym im. Leona Schillera. Na casting do roli Muzy w „Wyzwoleniu” przychodzą… drag queens. Koncept z piekła rodem? Tak jest. Będzie o sztuce, o religii, o polityce i obyczajach – o Polsce. Jak u Wyspiańskiego. Sto lat później właściwie o tym samym, tylko zupełnie, zupełnie inaczej.
Reżyseruje Martyna Majewska, artystka, która tworzy na pograniczu teatru formy, teatru muzycznego, performance i filmu, a jej ulubionym środkiem wyrazu jest, jak sama przyznaje, „mądry kicz”.
Trzeba zacząć od tego, żeby naród mógł się bawić. Co nam daje zabawa? Wymianę ról? Odkrywanie? Wolność wyrażania siebie w bezpiecznej dla siebie sytuacji? Czy to nie jest drag? Bezkompromisowy i bezczelny. Przegięty jak opera mydlana, ale zabawny jak Szekspir.

W wywiadzie dla Radio Wrocław Kultura, Agnieszka Wolny-Hamkało mówi: w naszym spektaklu dochodzi do rozmaitych wyzwoleń. Tak, jak u Wyspiańskiego. Czerpałyśmy z tego pełnymi garściami. Zaadoptowałyśmy tematy tam poruszone: wyzwolenie narodowe, wyzwolenie z własnego „ja”, wyzwolenie przy pomocy poezji, przy pomocy teatru. Przełożyłyśmy to na współczesny język. A królowe co robią? Są sobą. Rozbrajają cały ten dyskurs. Nasza sztuka będzie miejscami polityczna. To nie będzie tylko farsa. Będą punkty ciężkości, które skontrują cały ten blichtr; to, czym jest drag queen, czyli: wyzwolenie, eksces, przegięcie, wolność, dzieciństwo. Wszystko to, co robimy kiedy zgasną światła. Albo to, czego nie robimy, choć mamy ochotę.

40. Przegląd Piosenki Aktorskiej. CZYTAJ
Premiera: sobota 26.01.2019
Teatr Muzyczny Capitol; ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67
Reżyseria: Martyna Majewska
Tekst na podstawie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego: Agnieszka Wolny-Hamkało
Muzyka: Dawid Majewski
Scenografia i kostiumy: Anna Haudek
Choreografia: Magdalena Marcinkowska i Kamila Górny
Reżyseria świateł: Anna Haudek i Jakub Frączek
Asystent reżysera: Katarzyna Klimek
Obsada:
Justyna Antoniak
Helena Sujecka
Magdalena Szczerbowska-Wojnarowska
Emose Uhunmwangho
Klaudia Waszak (gościnnie)
Adrian Kąca
Cezary Studniak
Łukasz Wójcik
Muzycy:
Daria Wilsz – fortepian
Dawid Majewski – instrumenty elektroniczne
Nie wiesz jak ruszyć z biznesem? Dowiedz się TUTAJ.
Sprawdź, co słychać w Krakowie! F7 Kraków