Wrocławskie lotnisko przygotowuje się do wielkiej przebudowy za 350 mln zł

0
43
views
Lotnisko we Wrocławiu. Zdjęcie: Facebook/Port Lotniczy Wrocław

Lotnisku we Wrocławiu przejdzie wielką przebudowę. Duża inwestycja ma zwiększyć poziom funkcjonowania.

Wrocławskie lotnisko czeka duża przebudowa. Władze lotniska chwalą się, że pozyskanie z UE dofinansowanie na przebudowę lotniska to największy projekt branży lotniczej w Europie, który otrzymał dofinansowanie z obecnej puli środków. Chodzi o aż 175 mln złotych, co ma pokryć połowę kosztów inwestycji. Dzięki temu powstaną m.in. nowa płyta postojowa i równoległa droga kołowania i szybkiego zjazdu. Rozbudowa zwiększy również przepustowość lotniska.

Wartość całego projektu wynosi 350 mln zł, z czego 175 mln zł to pieniądze unijne. W ramach inwestycji powstaną:

  • dodatkowa płyta postojowa,
  • kolejna droga kołowania,
  • droga szybkiego zjazdu
  • oraz nowa płyta do odladzania samolotów.

Celem przebudowy wrocławskiego lotniska jest zwiększenie możliwości operacyjnych, co ma przełożyć się na możliwość obsługi większej liczby lotów i skrócenie czasu operacji lotniczych zarówno tych dotyczących obsługi lotów cywilnych, jak i wojskowych.

Czytaj: „Wielka woda” o powodzi we Wrocławiu światowym hitem w rankingu Netflixa

Przebudowana zostanie istniejąca droga kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F – czyli największych samolotów świata – i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych.

„Pozyskanie dofinansowania na realizację tych inwestycji to znakomita wiadomość i nasz ogromny sukces. Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Inwestycja zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania” – powiedział Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

W ramach tej inwestycji wybudowana zostanie dodatkowa płyta postojowa na której znajdzie się 12 miejsc dla samolotów pasażerskich takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Działanie to sprawi, że pojazdy cywilne zwolnią część miejsc, z których będą mogły korzystać maszyny wojskowe, cargo i pasażerskie pozostałych typów. Budowa ma rozpocząć się pod koniec 2023 roku.

Plan zakłada, że w 2024 roku zaczną się prace przy budowie drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania. Rok później można się spodziewać przebudowy istniejącej drogi kołowania i budowy nowej płyty do odladzania.

Czytaj: Szybsza diagnoza nowotworów? Naukowcy z Wrocławia znaleźli sposób!

Między pasem startowym a terminalem pasażerskim ma powstać również dodatkowa droga kołowania dla samolotów wojskowych, dzięki operacje lotnicze wykonywane przez wojsko nie będą wstrzymywały ruchu samolotów pasażerskich. Przebudowa obejmie także obecną drogę kołowania, co pozwoli na przyjmowanie przez wrocławski port największych samolotów wojskowych na świecie.

Powstanie też nowa droga szybkiego zjazdu na pasie lotniczym. To rozwiązanie, które pozwoli a szybsze opuszczenie pasa przez samolot, dzięki czemu będzie można skrócić czas oczekiwania na start kolejnego samolotu.

Ostatnim z zadań będzie budowa nowej płyty odladzania samolotów. Będzie to drugie takie miejsce zlokalizowane po przeciwnym stronie portu, co umożliwi w okresie zimowym start z obu kierunków.

„Rozbudowa tych elementów infrastruktury to kolejny etap w rozwoju portu. Bardzo ważny w kontekście wzrastającej liczby pasażerów obsługiwanych we Wrocławiu, jak również coraz większej ilości transportu cargo” – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.

Przetarg na projekt inwestycji wygrało biuro WLC Inżynierowie Sp. z o.o. sp. k. z Krakowa, które ma przygotować dokumentację. Zgodnie z planem budowa nowej płyty postojowej ma rozpocząć się z końcem 2023 roku, a w pierwszej połowie 2024 roku planowane jest rozpoczęcie pozostałych etapów inwestycji.